نویسندگان:
منیژه صانعی طبس1 ، هیرو خضری2 ، سمیه شکوری3 .1Department of Statistics, Faculty of Mathematics, Statistics and Computer Science, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
2کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مهاباد
3کارشناسی علوم تربیتی، آموزش ابتدایی دانشگاه پیام نور سردشت
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با احساس پیوند به مدرسه وعملکرد تحصیلی صورت گرفت روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سردشت درسال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود واز طریق روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجازی محقق ساخته ۱۳۹۶، پرسشنامه پیوند با مدرسه رضایی شریف ۱۳۹۳ و پرسشنامه عملکرد تحصیلی اینین ۲۰۱۵ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه و با نرم افزار Spss ۲۳ استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که بین شبکه های اجتماعی مجازی باعملکرد تحصیلی دانش اموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد بین شبکه های اجتماعی مجازی با پیوند با مدرسه دانش اموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد بین تعلق با مدرسه با عملکرد تحصیلی دانش اموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد بین نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با عملکرد تحصیلی دانش اموزان رابطه وجود ندارد بین عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی با عملکرد تحصیلی دانش اموزان رابطه وجود ندارد همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای پیوند با مدرسه، نوع استفاده از شبکه های مجازی و میزان استفاده از آن میتوانند به طور همزمان در پیش بینی عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گیرند و ضریب تاثیر استاندارد آنها به ترتیب برابر با β=۰/۲۶ ، β=۰/۱۶ و β=۰/۱۳ در سطح معناداری دیده شد