نویسندگان:
مریم انصاری1 ، افسانه وحدت2 ، دلنیا قادری3 ، بیان عزیزی4 .1Scientific Department, Payam Noor University, Tehran, Iran
2کارشناسی علوم تربیتی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور سقز
3کارشناسی علوم تربیتی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور پیرانشهر
4کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی رابطه نوع بازی های رایانه ای بر ابعاد پرخاشگری در بین دانش آموزان دختر وپسر مقطع متوسطه شهرسردشت در سال ۱۴۰۰ پرداخته، و جامعه آماری حدود ۴۰۰۰ نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران ۳۰۰ نفر دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب شد تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss وآزمونهای آماری آن از قبیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بازی های رایانه ای و مقیاس پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ بود جهت تجزیه تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید یافته های این پژوهش بیان گر آن است که وضعیت تحصیلی معدل از میان ابعاد پرخاشگری تنها با پرخاشگری جسمانی رابطه مثبت ومعنادار وجود دارد و در خصوص نوع بازی رایانه ای از میان ابعاد پرخاشگری نوع بازی رایانه ای با خصومت رابطه معنادار وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین نوع بازی رایانه ای با تاب آوری معنادار نمی باشد همچنین نتایج رگرسیون گام به گام در خصوص معدل نشان داد که این متغیر نمی تواند تاب آوری را به طور مستقل پیش بینی کند