نویسندگان:
علی امینی باغ1 ، علی ارثی زاد2 ، معصومه جوانبخت3 ، آرش آغچی4 .1University of Kordestan
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و رواشناسی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران
4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: تحقیق حاضر، در راستای رابطه سازگاری حرفه ای با استرس ادراک شده معلمان دوره ابتدایی مدارس شهرستان خوی انجام گردیده شد از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی و به روش همبستگی است حجم جامعه آماری را کلیه معلمان ابتدایی شهر خوی، به تعداد ۱۳۲۴ نفر، در این پژوهش تشکیل دادند همچنین، نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان ۳۰۳ نفر برآورد گردید، انتخاب این تعداد از نمونه از جامعه آماری، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفت جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران ۱۹۸۳ و پرسشنامه سازگاری شغلی توسط داویس و لوفکوییس ۱۹۹۱ بهره گرفته شد روایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید متخصص تایید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب،۰/۸۵۱ و ۰/۸۲۹ بدست آمد برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد که نتایج نشانگر این بود که سازگاری حرفه ای با استرس ادراک شده معلمان ارتباط معکوس و معنی داری دارد، همچنین بین مولفه های سازگاری حرفه ای ارزش پیشرفت، ارزش راحتی، ارزش جایگاه، ارزش نوع دوستی، ارزش ایمنی، ارزش خودمختاری، سبک سازگاری با استرس ادراک شده معلمان ابتدایی شهرستان خوی ارتباط معکوس و معنی داری مشاهده گردید، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های سازگاری حرفه ای، مولفه های ارزش پیشرفت، ارزش راحتی و ارزش جایگاه ، قادر به پیش بینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی می باشند p<۰/۰۵