نویسندگان:
جمال بارخدا1 ، مصطفی نصیری شهری2 ، زهره میرزاده مقدم3 .1University of Kordestan
2فوق لیسانس سنجش و اندازه گیری و معاون آموزشی دبستان عاشورا
3لیسانس آموزش جغرافیا و دبیر
چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق ، بررسی رابطه میان میزان وابستگی به شبکه های مجازی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان گناباد بود تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نوع تحقیق ، همبستگی است ابزار جمع آوری در این تحقیق پرسشنامه می باشد جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان گناباد می باشد که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۹۸ مشغول به تحصیل می باشند و تعداد آن ها ۹۵۰ نفر می باشد در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شده است وبا توجه به فرمول کوکران ، حجم نمونه در جامعه ۹۵۰ نفری ، تعداد ۲۷۳ نفر می باشد به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق از دو پرسشنامه ی استاندارد ۲۰ سوالی وابستگی به موبایل ۲۰۰۹ koo hy، پرسشنامه ی استاندارد ۲۹ سوالی انگیزش تحصیلی عبد خدایی ۱۳۸۷ ، استفاده شد روایی این ابزار به کمک اساتید وخبرگان تایید و پایایی آن به کمک آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های وابستگی به موبایل و انگیزش تحصیلی به ترتیب مقدار % ۷۹ و % ۹۱ به دست آمد داده های تحقیق به کمک روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل همبستگی توسط نرم افزار IBMSPSS تجزیه و تحلیل شدند یافته ها :نتایج تحقیق نشان داد که بین وابستگی به شبکه های اجتماعی و انواع انگیزش پیشرفت رابطه وجود دارد؛ در سطح پیشرفت درونی سطح معنی داری آزمون پیرسون برابر با ۰/۰۰۳ است و شدت این همبستگی برابر با ۰/۲۹۸ است در سطح پیشرفت بیرونی سطح معنی داری آزمون پیرسون برابر با ۰/۰۱۶ است وشدت این همبستگی برابر با ۰/۲۴ است در سطح پیشرفت عملکردی سطح معنی داری آزمون پیرسون برابر با ۰/۰۰۰ است و شدت این همبستگی برابر با ۰/۴۸۹ است در سطح پیشرفت تبحری سطح معنی داری آزمون پیرسون برابر با ۰/۰۱۶ است شدت این همبستگی برابر با ۰/۱۴۴ است لذا در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین وابستگی به شبکه های اجتماعی و پیشرفت درونی ، بیرونی ، عملکردی و تبحری رابطه مثبت معنی داری وجود دارد