نویسندگان:
فریدون رمضی1 ، نادیا مرادی2 .1Education
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی سردشت
چکیده فارسی: پژوهش حاضر تحت عنوان شناسایی شیوه های آموزش قانونگرایی و رعایت احترام به ح قوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی انجام شده است و مولفه های آموزش قانونگرایی و ا حترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی در دو حیطه رسمی و غیر رسمی مدنظر قرار گرفته اند روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس سازماندهی شده است که روایی آن با نظر خواهی از متخصصین بررسی شده است و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ مقدار /۹۱۶ به دست آمده است جامعه آماری شامل معلمان مدارس ابتدایی شهر سردشت در سال تحصیلی ۴۰۰ ۱۴۰۱ می باشد که بین آنها ۲۴۲ نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد هدف از این پژوهش میزان آشنایی با شیوه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش می باشد که پس از جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و همچنین نتایج بیانگر آنست که بین آموزش های قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی بر ارتقاء امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد، بین آموزش های غیررسمی و بین آموزش های رسمی و بین آموزش های رسمی و غیررسمی و رعایت احترام به قوانین و مقررات شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد