نویسندگان:
مسعود گرامی پور1 ، رقیه سبزی2 ، علیرضا کرمی3 .2فوق لیسانس مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش
3لیسانس علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، آموزگار آموزش و پرورش
چکیده فارسی: انگیزش یکی از مهمترین شرط های یادگیری است و در حقیقت مهمترین عامل رفتارهای گوناگون و نیروی محرک فعالیتهای انسان و عامل جهت دهنده آن میباشد دانش آموزانی که نسبت به درس بی علاقه و یا از سطح پایین انگیزش برخوردار باشند به درس توجه نمیکنند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی چندانی نخواهند داشت برنامه ریزان آموزشی همواره در تلاش بودهاند که عوامل و موانع موثر در بروز یا عدم ظهور انگیزش را شناسایی و با تقویت یا کاهش آنان، مسیر را برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش هموار کنند هدف از نگارش این مقاله بررسی و بیان عوامل ایجادکنندهی انگیزش تحصیلی در دانش آموزان است عوامل بررسی شده در بین تمام مقاطع دانش آموزی مشترک بوده اما به طور خاص به دانش آموزان در مقطع ابتدایی پرداخته شده است نتایج نشان داد که بین انگیزش دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه مستقیم وجود دارد و ما میتوانیم با فراهم کردن شرایط بروز انگیزش، موجب دستیابی به هدف عالی آموزش و پرورش یعنی همان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردیم