چکیده فارسی: کودکی که وارد مدرسه می شود تحت تاثیر فرآیند آموزشی قرار می گیرد در آگاهی، تغییر در فرآیندهای شناختی انجام می شود و کودک را برای بزرگسالی آماده می کند این امر مستلزم علاقه و اهتمام ویژه دانش آموزان است رشد دانش آموزان از دبستان شروع میشود و تا پایان تحصیل ادامه می یابد البته توسعه به همین جا ختم نمی شود توسعه مدرسه با توسعه دیگری جایگزین می شود بنابراین سن دبستان در رشد دانش آموزان اهمیت بیشتری دارد روانشناسان کودک استدلال می کنند که این مرحله در رشد فکری کودکان تعیین کننده تلقی می شود در دبستان تحولی در ذهن کودک در حال رخ دادن است از طرف دیگر، نشاط و شادابی دانش آموزان در مدرسه نقش بسیار مهمی در تکامل فردی و اجتماعی، تقویت تعاملات اجتماعی و سرمایه فکری دانش اموزان دارد در این بین نقش مدرسه ، مدیر، معلم و همکلاسی ها بسیار تاثیرگذار می باشد