نویسندگان:
رضا فریدزاده1 ، روناک مدنی2 ، گلاویژ خدرزاده3 ، اوین امیری4 .1at University of Science and Culture
2کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور سقز
3کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور سردشت
4کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور سقز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، درپی بررسی چالش های رشد اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی از منظر معلمان شهر سردشت می باشد نوع این پژوهش کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر سردشت می باشد و تعداد نمونه با استفاده از منطق اشباع نظری ۱۴ نفر تعیین شد افراد نمونه بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی چک لیست مصاحبه از معیار اعتبارپذیری واقعی بودن توصیفها و یافته های پژوهش با بکارگیری رویه های ویژه کدگذاری و تحلیل برای ارزیابی روایی استفاده شد همچنین برای ارزیابی پایایی از راهکارهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری داده ها، ایجاد فرآیندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبه های همگرا، وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه بهره گرفته شد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از تحلیل تفسیری استفاده شد یافته مربوط به سوال اول پژوهش در باب چالش های انضباطی در رشد اجتماعی دانش اموزان درسه کد انتخابی: مشکلات آموزشی، مشکلات رفتاری، مشکلات مقرراتی؛ یافته های مربوط به سوال دوم پژوهش در باب چالش های یادگیری رشد اجتماعی دانش اموز ابتدایی در سه کد انتخابی: ارتقا ی ویژکی های یادگیری اجتماعی در بین دانش اموزان، توسعه عقلانی کودکان، توسعه مهارت های حرفه ای کودکان؛ یافته مربوط به سوال سوم پژوهش در باب چالش های عاطفی و هیجانی رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی در سه کد انتخابی: غفلت و بی توجهی نسبت به کودکان، خشونت جسمی ، خشونت روانی دانش اموزان می باشد