نویسندگان:
پرنیان تقی پور حویزی1 ، حامد ممی زاده2 ، میرولی موسوی3 ، حسین سلمانی بالان4 ، یونس سیف5 ، محمد آقاوندی6 .1Hormozgan University
2کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد مرند
4کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
5کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
6کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی از طریق همیار مشاور بر بهبود روابط بین فردی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند و سپس گمارش تصادفی استفاده شد و تعداد ۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه دشواری در روابط بین فردی پیلکونیز و همکاران و بهزیستی اجتماعی کییز استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی از طریق همیار مشاور بر کاهش مشکلات روابط بین فردی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه تاثیر دارد در واقع آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش مشکلات روابط بین فردی می شود بنابراین توجه بر مهارت های زندگی نقش مهمی در روابط بین فردی دانش آموزان دارد