نویسندگان:
حامد ممی زاده1 ، میرولی موسوی2 ، حسین سلمانی بالان3 ، یونس سیف4 ، محمد آقاوندی5 .1کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد مرند
3کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
4کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
5کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی از طریق همیار مشاور بر بهبود روابط بین فردی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند و سپس گمارش تصادفی استفاده شد و تعداد ۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه دشواری در روابط بین فردی پیلکونیز و همکاران و بهزیستی اجتماعی کییز استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی از طریق همیار مشاور بر کاهش مشکلات روابط بین فردی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه تاثیر دارد در واقع آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش مشکلات روابط بین فردی می شود بنابراین توجه بر مهارت های زندگی نقش مهمی در روابط بین فردی دانش آموزان دارد