نویسندگان:
زهرا بهروزی امین1 ، فاطمه هدایت زاده2 ، لیلا اژده فر3 ، بتول کدخدیان4 .2استادیار موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان
3استادیار موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان
4دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان، رشته روانشناسی روانشناسی عمومی
چکیده فارسی: هدف از مطالعه حاضر اثربخشی رویکرد درمان شناختی رفتاری CBT بر میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان بود جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، دانش آموزان دختر متوسطه اول منطقه ۴ تهران هستند که تحت نظر مرکز مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران بودند نمونه آماری ۳۰ نفر از دانش آموزان مورد نظر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری گروه کنترل و گروه آزمایش به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند ابزار گردآوری دادهها مقیاس افسردگی، اضطراب بود جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق، روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان تاثیر دارد و در پس آزمون میزان اضطراب و افسردگی کاهش یافته است