نویسندگان:
محمدمهدی سلیمیان ریزی1 ، کیوان عربی2 .2کارشناس ارشد روان شناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی دو روش موسیقی درمانی و اقتصاد ژتونی بر میزان پرخاشگری کودکان دختر عقب مانده ذهنی متوسط مرکز بهزیستی و توانبخشی مدرس شهرستان شهرضا است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۲۰۰نفر از کودکان دختر عقب مانده ذهنی متوسط مرکز بهزیستی و توانبخشی مدرس شهرستان شهرضا می باشند که از بین این افراد پس از اجرای آزمون پرخاشگری ۳۰ نفر از افرادی که نمره پرخاشگری بالای ۴۵ به دست اوردند را با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل ۱۰ نفری گنجانده شدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری AGQ استفاده شد برنامه آموزشی موسیقی درمانی در۶ جلسه۹۰ دقیقه ای در گروه اول آزمایشی،هفته ای ۲جلسه و همچنین برنامه تقویتی اقتصاد ژتونی در ۶ جلسه ۹۰دقیقه ای در گروه دوم آزمایشی،هفته ای ۲ جلسه صورت گرفت و گروه گواه نیز بدون هیچ برنامه آموزشی کنترل شدند و پس از اتمام برنامه های آموزشی،پس آزمون برای هر سه گروه اجرا شد نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل کواریانس یکطرفه ANCOVA نشان داد که دو روش موسیقی درمانی و اقتصاد ژتونی برکاهش میزان پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی متوسط معنا دار بوده است و ۷۶۳/۰=Eta ،۰۰۰/۰=p ،۸۵۱/۴۱ = ۲۶,۲ F بنابر این می توان نتیجه گرفت که روش موسیقی درمانی و اقتصاد ژتونی بر کاهش پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی موثر است همچنین با روش بونفرونی مشخص شد که تفاوت میانگین ها ی روش اثراقتصاد ژتونی ۵۳۸/۱۲ بیشتر از میانگین روش اثر موسیقی درمانی بر میزان کاهش پرخاشگری کودکان بوده است