نویسندگان:
یاشلی علیزاده1 ، شهرزاد هژبر2 .2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر در قالب یک پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل؛ با هدفاثر بخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال کاری دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر بیرجند انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر بیرجند بود؛ که از این تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه گواه ۱۵ نفر ، منتسب شدند سنجش اهمال کاری تحصیلی با پرسشنامه سولوبون وراثبلوم ۱۹۹۴ انجام شد روش مداخله ای پژوهش حاضر به این صورت بود که در طی بازه زمانیدوماهه گروه آزمایش در طی ۸ جلسه مورد آموزش قرار گرفتند برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمالکاری دانش آموزان موثر است