نویسندگان:
فرامرز ملکیان1 ، اکرم امیرخانی2 .2کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش علوم تربیتی، آموزگار پایه چهارم، آموزش پرورش، مبارکه، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانانجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهر مبارکه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بود در یک طرح نیمه آزمایشی ۵۰ دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه هر گروه ۲۵ نفر جایگزین شدند ابزار مورداستفاده پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام تیلور ۱۹۹۰ بود پرسشنامه بهصورت پیش آزمون و پس آزمون توسطآزمودنیها تکمیل شد گروه آزمایش ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه ای دو جلسه در هفته تحت آموزشسرزندگی تحصیلی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند داده ها با روش تحلیل کوواریانس و با نسخه ۲۳ نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل بر روی متغیرپیشرفت دانش آموزان پس از آموزش سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد = ۰/۰۰۵ معناداری، F= ۸/۷۷ به عبارت دیگر، آموزش سرزندگی تحصیلی منجر به افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مرحله پس آزمون شد