نویسندگان:
محمد حسین داودی1 ، براتعلی قوامی2 ، سارا رمضانی3 .2گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان قوچان ایران
3فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد قوچان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر پیش بینی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تاب آوری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختردوره دوم متوسطه بوده است جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال ۱۴۰۰ بودهکه روش نمونه گیری تصادفی ساده و تعداد، ۳۰ نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش ما را تشکیل دادند این ۳۰ نفر به طور کاملاتصادفی در ۲ گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، آموزش شناختی رفتاری را دریافت کردند وگروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل: مقیاس تاب آوری کونور ودیودیسون ۲۰۰۳ و پرسش نامه خود کارآمدی دانش آموز جینک و مورگان ۱۹۹۹ بود به منظور تحلیل داده های اینپژوهش از روش های فراوانی، انحراف معیار، میانگین و آزمون کوواریانس استفاده شده است داده های آماری را با کمکروش های آماری و نرم افزار SPSS ۲۶ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که نتایج حاکی از آن بود که اجرای برنامه آموزشمبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه یک روش مناسب برای افزایش تاب آوری وخودکارآمدی تحصیلی است نتایج حاکی از آن بود که آموزش شناختی رفتاری پیش بینی کننده تاب آوری و خودکارآمدیتحصیلی را به طور معناداری افزایش داد همچنین تاب آوری و خودکارآمدی تحصیلی رابطه معناداری دارد