نویسندگان:
رحمت اله ستوده1 ، الهه کمری2 ، زینب کمری3 ، زینب سجادی4 ، نسرین کوهنورد5 .2دکتری زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، دبیر زبان انگلیسی، آموزش و پرورش ایلام، مهران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه غیرانتفاعی باختر، ایلام، آموزگار پایه ابتدایی ایلام، ایوان
4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه غیرانتفاعی باختر، ایلام
5دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه غیرانتفاعی باختر، ایلام
چکیده فارسی: پژوهش حاضر بر آن است تا مشخص کند که داستانگویی و داستانخوانی چگونه بر رشد زبان و درک داستان در کودکان ۳ تا ۵ ساله تاثیرگذار است به این منظور، دو گروه از کودکان به ۲۴ داستان گوش دادند گروه الف داستانهای روایت شده را گوش دادند و گروه ب داستانهایی که از روی کتاب خوانده میشدند را گوش میدادند نمونه های پیش و پس آزمون از آزمودنیها گردآوری شد از آزمودنیها خواسته شد تا با استفاده ازیک کتاب مصور داستانی که شنیده بودند را خلق کنند نمونه های زبانی املانویسی شده وبا استفاده از مقیاسهای پیچیدگی زبانی و درک داستان مورد تحلیل واقع شدند یافته های پژوهش نشان داد که داستانگوییو داستان خوانی خواندن داستان هر دو تاثیر مثبتی بر زبان شفاهی دارند تفاوتهای موجود بین دو گروه نشان داد که درک داستان توسط کودکان در سنین پایینتر که داستانهای گفته شده را شنیده بودند بهبود یافت،درحالی که در گروهی که داستانها را از روی متن خوانده بودند پیچیدگی زبانی افزایش یافت