نویسندگان:
علی ذکاوتی قراگوزلو1 ، ناصر محمدی احمدآبادی2 ، زینب اسماعیلی دهج3 .2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز تفت
3دانشجو کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف، بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر رشد و افزایش تفکر انتقادی در دانش آموزان متوسطه دوم تجربی شهر یزد انجام شد برای این منظور ۶۰ دانش آموز دختر رشته تجربی ۳۰ نفر گروه آزمایشی و ۳۰ نفر گروه گواه با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی او سی ار OCR ، ۲۰۰۰ آزمون شدند پس یک واحد درسی در گروه آزمایشی به شیوه مشارکتی و در گروه گواه به شیوه سخنرانی آموزش داده شد نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند که هر سه مهارت تفکر انتقادی تحلیل انتقادی، اعتبار شواهد و ارزشیابی انتقادی در گروه آزمایشی بیش از گروه گواه بود چگونگی تاثیر یادگیری مشارکتی بر مهارتهای تفکر انتقادی مورد بحث قرار گرفت