نویسندگان:
سیدعلیرضا افشانی1 ، معصومه شعبانی2 .1استاد، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوماجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2موسسه آموزش عالی سارویه غیر دولتی غیرانتفاعی ساری ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اضطراب مدرسه و عملکرد شناختی با تحصیل گریزی در دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول شهر سرخس انجام گردید پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی ۳۰۴ دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم در ۵ مدرسه دولتی شهر سرخس استان خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ تشکیل دادند با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسشنامه های ناقص تعداد ۱۷۵ دانش آموز دختر به روش در دسترس انتخاب گردید در این پژوهش از سه پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس ۱۹۸۷ ، پرسشنامه عملکرد شناختی نجاتی ۲۰۱۳ و پرسشنامه تحصیل گریزی خرمائی ۱۳۹۳ استفاده شد روش آماری پژوهش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بوده است یافته ها نشان داد که بین اضطراب مدرسه با تحصیل گریزی در دانش آموزان رابطه ی مثبت معنی داری در سطح۰/۰۱ وجود دارد و بین عملکرد شناختی با تحصیل گریزی در دانش آموزان رابطه ی منفی معنی داری در سطح۰/۰۱ وجود دارد اضطراب مدرسه و عملکرد شناختی به صورت مجزا توان پیش بینی معنادار تحصیل گریزی در دانش آموزان را دارا بودند این پژوهش تاکیدی بر نقش مولفه های روانشناختی و کارکردی در میزان تحصیل گریزی دانش آموزان دارد