نویسندگان:
سعید بهشتی1 ، سیدامیر نعمت طلب2 ، مالک تباره3 ، شیرمحمد فرزاد4 ، صابر آزغ5 .1دانشگاه علامه طباطبایی
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه شیراز، دبیر آموزش ابتدایی منطقه چاروسا:
3کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دبیر آموزش ابتدایی منطقه چاروسا
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه پیام نور یاسوج، دبیر آموزش ابتدایی منطقه چاروسا
5کارشناسی آموزش ابتدایی تربیت معلم شهید ایزدپناه یاسوج، دبیر آموزش ابتدایی منطقه چاروسا
چکیده فارسی: زمینه و هدف: یکی از شایع ترین مسائل دانش آموزان دوره ابتدایی، نقش تنبیه و تشویق در پیشرفت تحصیلی آنها است که با نگرشها و سبک های مدیریتی معلمان، رابطه مستقیم دارد هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تشویق و تنبیه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر ابتدایی منطقه چاروسا در سال تحصیلی ۴۰۰ ۴۰۱ میباشد روش بررسی: در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در مدارس منطقه چاروسا و نمونه موردنظر عبارت است از ۱۲۰ نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی این منطقه که به صورت تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شدند ابزار اندازهگیری، پرسشنامه ی محقق ساختهای است که دارای ۲۰ سوال ۵ گزینه ای می باشد که توسط دانش آموزان تکمیل گردید جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید یافته ها: طبق نتایج حاصل ضریب همبستگی پیرسون حاصل شده از تحلیل داده ها به مقدار ۰/۲۱۳ در سطح P=۰/۰۵ رابطه معنادار آماری را بین به کارگیری تشویق و تنبیه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه چاروسا نشان نمیدهد نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که تشویق و تنبیه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد