نویسندگان:
سیده جمیله علم الهدی1 ، فاطمه شعبانی2 .1دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی سارویه، ساری، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین نیازهای روانشناختی و سازگاری با مدرسه با کمرویی در مدرسه در دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول شهر سرخس انجام گردید پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهآماری پژوهش حاضر را تمامی ۳۰۴ دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم در ۵ مدرسه دولتی شهر سرخس استان خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ تشکیل دادند با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسشنامه های ناقص تعداد ۱۷۵ دانش آموز دختر به روش در دسترس انتخاب گردید، به این صورت که ابتدا از بین ۵ مدرسه ۴ مدرسه به تصادف انتخاب شدند و سپس در مرحله دوم از بین ۸ کلاس در ۴ مدرسه ۷ کلاس ۲۵ نفره انتخاب گردید در این پژوهش از سه پرسشنامه نیازهای روانشناختی دسی و ریان ۲۰۰۰ ، پرسشنامه سازگاری با مدرسه کیم ۲۰۰۲ و پرسشنامه کمرویی چیک بریگز ۱۹۹۰ استفاده شد روش آماری پژوهش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بوده است یافته ها نشان داد که بین نیازهای روانشناختی وسازگاری با مدرسه با کمرویی در مدرسه در دانش آموزان رابطه ی منفی معنی داری در سطح ۰/۰۱ وجود داردو نیازهای روانشناختی و سازگاری با مدرسه به صورت مجزا توان پیش بینی معنادار کمرویی در مدرسه در دانش آموزان را دارا بودند این نتایج،تلویحات کاربردی در حیطه ی کاهش مشکلات روانشناختی مرتبط با کمرویی به روانشناسان و مشاوران با در نظر گرفتن تاثیرات نیازهای روانشناختی و سازگاری با مدرسه ارائه میدهد