نویسندگان:
اکبر رهنما1 ، مهرانگیز صیادی2 ، روح انگیز صیادی3 ، مرضیه صیادی4 .1شاهد
2دبیر، سازمان آموزش و پرورش، استان کرمانشاه، ایران
3مدیر مدرسه، سازمان آموزش و پرورش، استان کرمانشاه، ایران
4هنرآموز، سازمان آموزش و پرورش، استان کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: یکی از مشکلات بزرگ نظام آموزش و پرورش و خانواده های دارای فرزند که هرسال منجر به هدر رفتن میزان زیادی از امکانات، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی می شود و تاثیرات غیرقابل جبرانی را در ابعاد فردی و اجتماعی به جای می گذارد، پدیده افت تحصیلی است این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت برای این مهم، برروی دانشآموزان متمرکز شده ایم که تعداد کل دانش آموزان در این مقطع طبق آمار ۶۵۳ نفر می باشد، و با استفاده از فرمول کوکران تعداد حجمنمونه ۱۵۲ نفر محاسبه گردید نتایج نیز با استفاده از نرم افزار SPSS در بخش توصیفی و با توجه به توزیع نرمال داده ها بر مبنای Lisrelبخش تببینی مورد سنجش قرار گرفت ابزار جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه استاندارد می باشد نتایج نشان داد که عوامل درونی نظام آموزشی مانند نامناسب بودن محتوای برنامه ها با نیازها، استعدادها و علایق دانش آموزان؛ نامناسب بودن شرایط و فضای کلاس درس با نیازها و شرایط اجتماعی روانی دانش آموزان؛ نامناسب بودن معلمان از نظر شایستگی ها و شیوه تدریس؛ تعامل معلم و شاگرد و همچنین عوامل بیرونی نظام آموزشی مانند فقر و محرومیت اقتصادی، وضعیت خانوادگی و فقر فرهنگی بر مساله افت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی تاثیر معناداری دارد حل این مساله نیازمند همکاری همه جانبه ای است کهبایستی از سوی همه نهادهای جامعه انجام گیرد بدین ترتیب و با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه شدهاست