نویسندگان:
مصطفی قادری1 ، سیده زهره موسوی2 .1دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران
2کارشناس ارشد اقلیم شناسی ، مدرسه غیرانتفاعی خوارزمی، قم
چکیده فارسی: ترک تحصیل یکی از معضلات آموزش در جهان است امروزه ترک تحصیل در تمام کشورهای جهان به عنوان یک پدیده ی جهانی مطرح است تقریب ا در تمامی کشورهای در حال توسعه، ترک تحصیلی به عنوان یک حوزه ی مورد علاقه محققان و برنامه ریزان سیاسی تبدیل شده است ترک تحصیل منجر به افزایش بی سوادی در جامعه می گردد تاثیرات غیرقابل جبرانی در ابعاد فردی اجتماعی به جای می گذارد روش تحقیق حاضر علی مقایسه ای بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است برای تعیین میزان تاثیر میزان متغیرها در فرضیه ها دو گروه از دختران مشغول به تحصیل و بازماندگان از تحصیل مقایسه گردیدند اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی آزمون t مورد بررسی قرار گرفت در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای بوده است به این صورت که ابتدا مبانی نظری موضوع از منابع کتابخانه و برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است و برای تهیه این ابزار پس از مطالعه پیشینه تحقیق و بررسی و اظهار نظر اساتید صاحب نظر و نظرات اصلاحی استاد ناظر، پرسشنامه ای براساس مقیاس طبقه بندی لیکرت تهیه و تنظیم شده است و پس از تکمیل و جمع آوری داده ها، اطلاعات مورد نیاز، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عوامل محیطی، خانوادگی، اقتصادی، عوامل مربوط به مدرسه ترک تحصیل، بین دانش آموزان عادی و بازمانده از تحصیل متفاوت است و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است یعنی عوامل ذکر شده بیشترین نقش را در ترک تحصیل دختران داشته است