نویسندگان:
روح الله کریمی خویگانی1 ، مریم موسی پور پس کلاسی2 .1علامه طباطبایی/ علوم انتظامی
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و اجتناب تجربی در دختران نوجوان با نارضایتی از تصویر بدنی انجام شد پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهرتهران در سال ۱۴۰۱ بود، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد ۴۰ دختر انتخاب و در دو گروه مساوی ۲۰ نفری جایگزین شدند برای آزمودنی های گروه آزمایش ۸ جلسه برنامه آموزش ذهن آگاهی طی جلسات هفتگی اعمال شد، اما آزمودنی های گروه کنترل این برنامه را دریافت نکردند داده ها با پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و مارلو، ۱۹۹۱ و پرسشنامه اجتناب تجربی گامز و همکاران، ۲۰۱۱ گردآوری و با روش های آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار ، آزمون پیش فرض آمار پارامتریک و آنالیز کوواریانس با نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره کل اجتناب تجربی در افراد دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد ۰۵ / ۰ > P همچنین، یافته ها حاکی از این بود که بین میانگین نمره کل نشخوار فکری در آزمودنی های دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار بوده است ۰۵ / ۰ > P