نویسندگان:
محمد جعفر مهدیان1 ، پونه بهره بر2 ، پیمان دهقان عنبران3 ، زهرا سیفی کردلر4 ، الهام پورپاک نیا صیقلانی5 .1استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3دکتری زیست شناسی جانوران دریایی دانشگاه گیلان
4دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
5دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان کنکوری بوده است روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است جامعه ی آماری این مطالعه شامل نوجوانان کنکوری مراجعه کننده شهر رشت در سال ۱۴۰۰ بوده است از این بین ۳۰ نوجوانان کنکوری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند هر گروه ۱۵ نفر از پرسشنامه اضطراب امتحان نیز به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد گروه آزمایش تحت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT در هشت جلسه ۲ ساعته قرار گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد بعد از اتمام دوره، هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی پس آزمون قرار گرفتند نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که در گروه آزمایش، میانگین نمرات اضطراب امتحان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنادار بوده است بنابراین درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان کنکوری تاثیر دارد