نویسندگان:
مریم برهمن1 ، صادق رنجبر2 ، رمضانعلی قادری ثانوی3 ، فردین علیپور4 ، محمد سبزی خوشنامی5 .1گروه فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2گروه مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی تهران/کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و اتوانبخشی
3عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
4عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
5دانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیتی و توانبخشی تهران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر رفتاراجتماعی مطلوب دانش آموزان شهر تهران می باشد این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی می باشد جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم ساکن شهر تهران که در دامنه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در دبیرستان های دولتی شهر تهران اشتغال به تحصیل داشتند روش نمونه گیری برحسب تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می باشد نمونه ها به صورت تصادفی طبق فرمول کوکران ۲۶۵ نفر تعیین گردید ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد برای تحلیل یافته ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل چند متغیره تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر ، استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از رابطه مثبت معنادار بین وضعیت اقتصادی اجتماعی ۰۰۲ / p=۰ ، ارتباط با دوستان ۰۰۱ / ۰ =p ، بهزیستی اجتماعی ۰۰۴ / ۰ =p با رفتاراجتماعی مطلوب در دانش آموزان بود اما رابطه معناداری بین مصرف رسانه ای ۰۳۰ / ۰=p و رفتاراجتماعی مطلوب مشاهده نگردید همچنین نتایج تحلیلی رگرسیونی نیز نشان دادند متغیر بهزیستی اجتماعی با ضریب تاثیر ۳۳ / ۰ ، متغیر ارتباط با دوستان با ضریب تاثیر ۲۰ / ۰ و متغیر پایگاه اجتماعی اقتصادی با ضریب تاثیر ۱۸ / ۰ تاثیرات معناداری بر روی گرایش به رفتاراجتماعی مطلوب پاسخگویان داشته اند نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نظارت مستقیم و غیرمستقیم خانواده ها بر دوستان فرزندانشان و لزوم تقویت متغیرهای اجتماعی توسط متخصصان اجتماعی و مددکاران اجتماعی را آشکار می سازد که می توانند با آگاه سازی و طراحی مداخلاتی، در گنجاندن مطالب حاوی نوع دوستی و رفتارهای اجتماعی مطلوب در سیاستگذاری نظام آموزشی و کتاب های آموزشی نقش موثری را در تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب در سطح جامعه ایفا کنند