نویسندگان:
سمیه تنهایی سیس1 ، زینب صمدپور2 .1مربی پژوهشی دانشگاه علوم انتظامی امین
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اجتناب تجربهای و مشکل هیجانی در پیش بینی اختلال وسواس فکری – عملی در دانشجویان بوده است در این تحقیق جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه قوچان بین سن ۱۹ تا ۲۲ سال شامل ۱۲۰۰ دانشجو بودند روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری طبقه ای میباشد که طبق جدول مورگان تعداد ۲۹۱ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه های اجتناب تجربهای ، تنظیم هیجانی گراس و جان ، وسواسی اجباری مادزلی هاگسون و راچمن بود جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل آمار توصیفی مانند میانگین،انحراف معیار و آمار استنباطی از آزمون پیرسون استفاده شده است ، لازم به ذکر است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار نسخه ی SPSS ۲۶ استفاده شده است و سطح معنی داری برای فرضیات ۵ % در نظر گرفته شده است یافته ها نشان داد که در نتیجه با اطمینان ۹۵ درصد میتوان گفت، بین اجتناب تجربهای و اختلال وسواس فکری – عملی در دانشجویان دانشگاه قوچان رابطه معنادار وجود دارد و همچنین بین مشکل هیجانی و اختلال وسواس فکری – عملی در دانشجویان دانشگاه قوچان رابطه معنادار وجود دارد نتیجه گیری: بر این اساس آموزش مهارت های مواجهه سازی و تنظیم هیجان باعث کاهش وسواس فکری –عملی در دانشجویان می شود