چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفته تحصیلی در دانشجویانی انجام گرفته است نموه پژوهش شامل ۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه نور پاکدشت بود که از طریق نمونه گیری علی مقایسه ای انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار آن بوده است و پیشرفته تحصیلی دانش آموزان نیز براساس معدل ترم اخیر آنان در سال ۹۲ ۹۱ برآورده شده است برای تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است نتایج تحلیل نشان داد که همبستگی معناداری بین هوش هیجانی و پیشرفته تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر وجود دارد که به ترتیب r=۰/۵۵؛ r=۰/۵۴ بوده است همچنین بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد