نویسندگان:
صادق رضایی1 ، مسعود توکلی بنیزی2 ، ریحانه نجاری3 .1فلسفه تعلیم و تربیت
2دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، موسسه آموزش عالی امام جواد ع ، یزد، ایران
3دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، موسسه آموزش عالی امام جواد ع ، یزد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تاب آوری دانش آموزان و استفاده افراطی از شبکه های مجازی در زمان پاندمی بیماری کرونا و با روش همبستگی انجام شد جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر یزد که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، و نمونه ها به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخت و مقیاس استاندارد تاب آوری کانر دیوید سون ۲۰۰۳ بود داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است یافته ها حاکی از آن است اکثر پاسخ دهندگان ۶۶ ۴ درصد طی دوسال اخیر و در زمان پاندمی کرونا عضو شبکه های اجتماعی شده اند همچنین میزان تاب آوری نمونه مورد مطالعه کمتر از میانگین بود بررسی فرضیه های پژوهش نشان داد بین دو متغیر مشارکت و فعال بودن در شبکه های اجتماعی و استفاده هدفمند از شبکه های اجتماعی و تاب آوری رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد اما بین متغیر مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی و تاب آوری دانش آموزان رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد