نویسندگان:
سید محمد میردامادی1 ، عاطفه خانمحمدی2 ، افسانه صبحی3 .1استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
3استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مکانیسم های دفاعی و تنظیم شناختی هیجان والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم با توانایی ها و مشکلات این کودکان در شهر زنجان بود پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه پژوهش شامل همه کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر زنجان و والدین این دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۳۹۹ می باشد تعداد ۴۲ نفر از کودکان با اختلال طیف اتیسم در محدوده سنی ۴ تا ۱۲ ساله و والدینشان به روش نمونه گیری تمام شمار به عنوان مشارکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی CERQ ، مکانیسم های دفاعی آندروز ۴۰ DSQ و فرم والد توانایی ها و مشکلات کودکان گودمن SDQ استفاده شد برای تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و نرم افزار تحلیلی SPSS نسخه ۲۵ استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از وجودرابطه معنی دار ۰۱ / ۰ > α بین مکانیسم های دفاعی والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم با مشکلات این کودکان می باشد بعلاوه، بین تنظیم شناختی هیجان والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم و مشکلات این کودکان رابطه معنی دار ۰۲ / ۰ > α وجود دارد همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که توانایی ها و مشکلات کودکان با اختلال طیف اتیسم از سوی تنظیم شناختی هیجان والدین این کودکان با ۰۱ / ۰ > α قابل پیش بینی می باشد، به طوری که کاهش مکانیسم های دفاعی و افزایش برخی مولفه های تنظیم شناختی هیجان والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم می تواند بر بهبود توانایی ها و کاهش مشکلات این کودکان موثر باشد