نویسندگان:
محمد رضا سرمدی1 ، سارا تاشی شمس آبادی2 .1استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه مازندران بابلسر
چکیده فارسی: این پژوهش در قرآن، با هدف بررسی رویکرد تعلیم وتربیت انجام شده است پژوهش حاضر با استفاده ازرویکرد جامع نگر به مباحث قرآن صورت گرفته و روش به کار گرفته شده در آن روش فلسفی است که به بررسی گزاره های تربیتی می پردازد بررسی صورت گرفته آیات شریفه ی ۲۹ الی ۳۵ سوره ی مبارکه ی نمل و ۳۶ الی ۴۰ سوره ی مبارکه ی شوری و ۱۵۹ سوره ی مبارکه ی آل عمران ۲۳۳ سوره مبارکه ی بقره و ۷۸ الی ۸۲ سوره ی مبارکه ی یوسف را شامل می شود مراحل استخراج آیات به این صورت است که،ابتدا نوع گزاره توصیفی یا تجویزی مشخص شده و سپس عام یا خاص بودن نوع گزاره تعیین شده و در ادامه موضوع گزاره که شامل وجودشناسی خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی ، معرفت شناسی و ارزش شناسی اخلاقی می باشد، بررسی شده و در انتها روش بیان موضوع که انواع مختلفی چون:گفتگویی،تمثیل،سوالی،توصیفی و را شامل می شود،نوشته می شود مراحل استخراج رویکرد تربیتی آیات به شرح زیر می باشد: ۱ مشخص نمودن نوع گزاره ی توصیفی یا تجویزی ۲ عام یا خاص بودن گزاره ۳ موضوع گزاره وجود شناسی،معرفت شناسی،ارزش شناسی۴ روش بیان موضوع که ممکن است انواع مختلفی مانند:گفتگویی،تمثیل،سوالی و داشته باشد و همراه با بیان سایر نکات تربیتی