نویسندگان:
محمد رضا آرام1 ، مریم کیا2 .1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث،دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2معلم، دوره ابتدای مدرسه شهید فریدون قرنجیک روستای نیاز آباد بندر ترکمن گلستان ایران
چکیده فارسی: مقاله به بررسی اثربخشی رویکرد حل مسئله PSA در آموزش ریاضیات می انجامد به دانش آموزانی که در مقطع ابتدایی در مدرسه های شهر بندر ترکمن تحصیل میکنند از طرح گروه معادل پیش آزمون پس آزمون استفاده شد ، تا این مطالعه را انجام دهد محقق تکنیک تطبیق را برای قرار دادن دانش آموزان در گروه های تجربی و کنترل CG آزمون پیشرفت به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت آزمون توسط کارشناسان اعتبار سنجی شد و جدول مشخصات برای بررسی فرموله شد اعتبار محتوا مطالعه نشان داد که سطح دستاورد دانش آموزان تدریس شده از طریق PSA به طور قابل توجهی متفاوت در مقایسه با عملکرد دانش آموزان تدریس شده از طریق سنتی روش های تدریس در پس آزمون در مورد عملکرد بالا و پایین هم همین طور بود درس از طریق PSA تدریس می شود عملکرد بهتر گروه آزمایش استنباط شد با توجه به مشارکت فعال، یادگیری خود کارگردانی، و اعتماد به نفس بالاتر از دانش آموزان در فرآیند یادگیری همچنین منعکس شده است که حمایت، تسهیل و راهنمایی از طرف معلم همچنین به عملکرد دانش آموزان در EG کمک کرده است حل مسئله ریاضی و پرسشنامه خود پنداره ریاضی به صورت دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به اجرا درآمد داده های پژوهش با به رهگیری از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس و t مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند همچنین یافته ها بیانگر این بود که نقشه مفهومی، خود پنداره ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش را ارتقا بخشیده است