نویسندگان:
محمدصادق نصرالهی1 .1استادیار گروه فرهنگ و دولت، دانشکدة معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده فارسی:
نظامهای اقتصادی تحلیلهای متفاوتی از کارکرد سبک زندگی اقتصادی مورد نظر خود دارند. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی کارکرد سبک زندگی اقتصادی مطلوب در اسلام در مقایسه با کارکرد سبک زندگی اقتصادی در دولت رفاه میپردازد. بنا به فرضیه مقاله سبک زندگی اقتصادی اسلامی به واسطه ترویج سه الگوی متمایز ولی تکمیلکننده تولید نافع، مصرف حد کفاف و انفاق مازاد درآمد، کاراتر، عادلانهتر و پایدارتر از سبک زندگی اقتصادی در الگوی دولت رفاه است.
بر اساس یافتههای پژوهش، الگوی سبک زندگی اقتصادی دولت رفاه به واسطه تحریک همزمان انگیزه تولید و مصرف، فشار زیادی را به منابع اقتصادی وارد نموده و با کسرهای ممتد بازتوزیعی مواجه است. در مقابل، الگوی سبک زندگی اقتصادی اسلامی به صورت همزمان به تحریک تولید نافع، کنترل مصرف در حدف کفاف و تشویق انفاق مازاد درآمد در راه خدا میپردازد. این الگو نه تنها باعث افزایش کارآیی و کمک به حفظ منابع زیستمحیطی میشود؛ بلکه با سرازیر کردن مازاد درآمد افراد به سمت فقرا با کمترین هزینه ممکن به بهبود عدالت توزیعی کمک مینماید. ازاینرو، سبک زندگی اقتصادی اسلامی به واسطه تحقق همزمان کارآیی، عدالت و پایداری نسبت به سبک زندگی اقتصادی دولت رفاه برتر است.
The Desired Economic Style of Life in Islam (A Functional Analysis)
English Abstract: The schools of thought of economy have suggested different analysis of the function of economic style of life. In what follows, the authors have critically examined the function of the desired economic style of life in contrast to that of a welfare-committed government. According to the preferred theory of the article, the Islamic style of life of economy encourages useful production, sufficient but not extravagant consumption, and donating the extra; this economy works more efficiently fairly and enduringly than that of a welfare-committed government. According to the research data, for its parallel encouragement in both production and consumption, the style of life a welfare-committed economy puts much pressure on the economic resources that leads to constant lacks of redistribution. On the contrary, the Islamic style of life of economy concurrently encourages useful production and donating the extra for the sake of Allah and controls consumption in limits of sufficiency. This pattern not only multiplies the efficiency and helps preserve the bioenvironmental resources, but also relocate the extra production of the rich to the poor through the least expenses thus helping establish a fair and just distribution. As a result, the Islamic style of life of economy is much better than that of a welfare-committed government, for the concurrent efficiency justice and endurance.