نویسندگان:
مرضیه کهنوجی1 ، راضیه اسحاقی2 ، سپیده اعتمادی لیسار3 ، سوسن پژوهی4 ، نیلوفر شفیعی ثابت5 .1دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور
5کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال می باشد روش پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ازمایشی با طرح پیش ازمون و پس ازمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال جزیره کیش تشکیل می دهد روش نمونه گیری به صورت هدفمند می باشد نمونه آماری این پژوهش ۳۰ نفر ۱۵ نفر گروه ازمایش و ۱۵ نفر از گروه کنترل به صورت تصادفی از بین افرادی که شرایط ورود به مطالعه را دارا باشند،انتخاب شدند برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ و مسئولیت پذیری CPI RE استفاده شد است داده های بدست آمده با استفاده از آزمون چند متغیره کوواریانس تحلیل شد یافته ها نشان از کاهش معنادار پرخاشگری و افزایش معنادار مسئولیت پذیری دانش آموزان دارد با توجه به نتایج پژوهش درمان پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و مسئولیت پذیری دانش آموزان موثر واقع شده است