نویسندگان:
محمد ستوده نیا1 ، محمد موسی نژاد عباسی2 .1مدیریت آموزشی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
2کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش باهدف مطالعه اثربخشی روش آموزش مشارکتی بر جهتگیری هدف پیشرفت در دانش آموزان مقطع متوسطه در شهرستان ملکان هست پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش و پس آزمون با گروه آزمایش و گواه است به این صورت که از دو گروه آزمودنی تشک یلشده است که هر دو گروه دو بار مورداندازه گیری قرارمیگیرند در پژوهش حاضر از روش آموزش مشارکتی جیگ ساو استفاده خواهد شد جامعه آماری شاملدانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ملکان به تعداد ۱۶۵۰ دانش آموز شامل ۷۵۰ دانش آموز دختر و ۹۰۰دانش آموز پسر در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ میباشد آموزش مشارکتی طی ده جلسه بر روی گروه آزمون اجرا میگردد در مرحله سوم پرسشنامه هامجددا پخش و یافته ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس آزمون میگردد ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه های جهت گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گری گور میباشد نتایج نشان داد که روش آموزش مشارکتی بر میزان جهتگیری هدف تسلط گرایشی، جهتگیری هدف تسلط اجتنابی، جهتگیری هدف عملکرد گرایشی و جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ملکان موثر است بنابراین براساس یافته های پژوهش حاضر میشود این نتیجه گیری کلی مطرح کرد که آموزش مشارکتی میتواند منجر به بهبود وضعیت جهتگیری هدف در دانش آموزان مقطع متوسطه گردد