نویسندگان:
سید یاسر حکیمی1 ، بهاره سادات عقیلی2 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2معلم، دوره ابتدا ی مدرسه شهید فریدو ن قرنجیک روستای نیاز آبا د بندرترکمن گلستان ا یران
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر ، بررسی ارتباط هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی با مسیر شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ترکمن می باشد روش تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود نمونه پژوهش شامل۱۴۵ نفر کارکنان مدیریت آموزش و پرورش ،مدیران مدارس و معاونان شهرستان به روش نمونه گیری انتخاب شدندپرسشنامه های سازگاری شغلی پورکبیریان، ۱۳۸۶ سرمایه اجتماعی بردبار، ۱۳۹۱ و با پرسشنامه های هوش فرهنگی آنگ و ارلی۲۰۰۴ و نگرش فرهنگی هافستد و مسیر شغلی بر اساس مدل آدکال ۲۰۱۱ مورد بررسی قرار گرفتند داده ها با استفاده از نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند داده ها مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج تحلیل نشان دهنده نرمال بودن داده ها و معنی داری آنها بود و رابطه معنادار بین متغیرهای وابسته و مستقل برقرار بوده است نتا یج نشان می دهد که هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی با مسیر شغلی کارکنان رابطه مستقیم دارد