نویسندگان:
معصومه صمدی1 ، بهزاد رسول زاده2 ، شیدا شمالی3 .1پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد آستارا
3دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته تخصصی در رشته روانشناسی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی بر هوش هیجانی و سازگاری فردی اجتماع ی دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بود جامعه آماری کل یه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر آستارا بودند که شامل ۲۶۰۰ نفر و نمونه بر اساس جدول مورگان ۳۳۵ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه ها ی راهبردهای شناختی و فراشناختی، پرسشنامه هوش ه یجانی، پرسشنامه سازگاری فردی اجتماعی پاسخ دادند برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید نتایج پژوهش نشان داد که، بین راهبردهای شناختی بر هوش هیجانی با مقدارr = / ۳۳۱ در سطح α= /۰۱ رابطه معنادار وجود دارد و بین راهبردهای شناختی با سازگاری فردی اجتماعی با مقدارr = ۰/۱۴۸ در سطحα = /۰۱ رابطه معنادار وجود دارد و راهبردهای فراشناختی بر هوش هیجانی مقدار۳۵۸ r = / در سطح α= /۰۱ رابطه معنادار وجود دارد و همچنین راهبردهای فراشناختی با سازگاری فردی اجتماعی با مقدارr = ۰/۱۷در سطحα = /۰۱ رابطه معنادار وجود دارد نتایج آزمون رگرسیون چند گانه نشان داد که، متغییرهای راهبردها ی شناختی و فراشناختی ۱۳/۶درصد از تغ یی رات متغ یر مالک هوش هیجانی را تبیین میکند و متغیرها ی راهبردها ی شناختی و فراشناختی۲/۵ درصد از تغییرات متغیر سازگار ی فردی اجتماعی را تبیین میکند