نویسندگان:
کمال نصرتی هشی1 ، فاطمه سلطانی2 ، محیا سلطانی3 ، رقیه ناظمیان4 .1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2معاونت آموزشی، پژوهشی فرهنگی دانشگاه فرهنگیان یزد
3مددکارمرکزخانه سلامت سازمان بهزیستی یزد
4آموزش و پرودش یزد خاتم دحستان بیهقی
چکیده فارسی: هر کشور برا ی توسعه و ترقی نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی سازمان یافته است با توجه به این که دانشجویان به عنوان نیروهای پویا و آینده ساز در هرجامعه شناخته می شوند ، بنابراین عوامل موثر بر انگیزه و مشارکت دانشجویان به انجام فعالیت های فرهنگی و ارائه راهکارهای لازم در بین آنها ضرورت دارد با توجه به ماهیت دانشگاه فرهنگیان و رسالت دانشجویان در تربیت نسل های آینده کشور، توجه به فرهنگ و تقویت روحیه فرهنگی برای انجام فرهنگ اثربخش در راستا ی تربیت معلم فرهنگ محور حائز اهمیت است این پژوهش به دنبال بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت و بالارفتن انگیزه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان یزد در فعالیت های فرهنگی خواهد بود روش انجام این تحقیق، از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی خواهد بود جامعه آماری در این تحقیق کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان یزد سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰خواهد بود حجم نمونه براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برا ی انتخاب افراد استفاده خواهد شد در این تحقیق از ابزار پرسشنامه محقق ساخته خودسنجی معلمان برای اندازه گیری انگیزه و مشارکت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در فعالیت های فرهنگی با مقیاس لیکرت استفاده خواهد شد روایی آن توسط اساتید صاحبنظر و متخصص تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برآورد خواهد گردید نتایج نشان می دهد که عوامل فردی، نحوه ارائه خدمات فرهنگی، ساختاری و اداری ، درون و برون سازمانی می تواند بر انگیزه و مشارکت دانشجو معلمان موثر باشد و نقش مهمی را در آموزش و پرورش داشته باشد