نویسندگان:
محمد عظیمی1 ، سیامک موسوی2 ، پریسا امیله3 .1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عجبشیر
3دانشجوی رشته علوم تربیتی آموزش و بهسازی منابع انسا نی
چکیده فارسی: منابع انسانی، مهمترین سرمایه و مزیت رقابتی هر سازمان بوده و بیشک توسعه منابع انسانی از محوریترین فرآیندها در مدیریت منابع انسانیاست توسعه منابع انسانی در هر سازمان، نیازمند راهبرد و راهکارهای اجرایی خاصی است روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی و از جهت ماهیت آمیخته اکتشافی است جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان نظام آموزشوپرورش و خبرگان دانشگاهی بودند که با شیوه نمونه گیری هدفمند گلوله برفی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری داده ها تعداد ۷۱ مصاحبه انجام گرفت در بخش کمی از بین ۶۷۱ نفر، تعداد ۹۲۱ نفر شامل، مدیران مدارس، معاونان آموزشی، و اجرایی مدارس به عنوان نمونه انتخاب شدند ابتدا، با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی نقاط قوت و ضعف و عوامل خارجی فرصتها و تهدیدها ، شناسایی شده اند نتایج حاصل از تحلیل SWOT نشان دهنده موقعیت تهاجمی نظام آموزشوپرورش به لحاظ برخورداری از شاخصهای توسعه مدیران مدارس است که درنهایت ۲۴ راهبرد شامل: پانزده راهبردSO، دوازده راهبرد ST، هفت راهبرد WO و هشت راهبرد WT برای توسعه مدیران مدارس ابتدایی در نظامآموزش وپرورش تدوین و پیشنهاد گردید