نویسندگان:
محمد علی آقا محمدی1 ، سیامک موسوی2 ، زیبا نیرومند3 ، سعید نیری خضرلو4 .1دانشجوی دانشگاه عالی دفاع ملی
2عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عجبشیر
3دانشجوی رشته علوم تربیتی آموزش و بهسازی منابع انسان ی
4کارشناس برق و الکرترونیک_ مدرس، آموزش وپرورش آ شرقی ایران
چکیده فارسی: اهمیت آموزش مهارتهای کارآفرینانه و تقویت روحیه کارآفرینی و آماده سازی هنرجویان مقاطع دوازهم برای ورود موثر به بازار کار برهیچ کس پوشیده نیست با توجه به بحرانهای ناشی از پاندمی کرونا در سالهای گذشته و ایجاد اخلال در روند آموزش حضوری و کارگاهی این مهارتها، در پژوهش پیش رو به بررسی کیفی سایر عوامل غیردرسی موثر بر تقویت روحیه کارآفرینانه دانش آموزان پرداخته شده است روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی و از جهت ماهیت آمیخته اکتشافی است جامعه آماری این پروژه۱۸۶ نفر از بین هنرجویان پایه دورازدهم از چهار شهرتصادفی از استان آذربایجان شرقی بوده که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شده اند با استفاده از پرسشنامه روحیه کارآفرینی صمد آقایی ۱۹ α = ۱۲/۱۹ p< ۰۰۱ نفر از تعداد افرادی که روحیه کارآفرینی آنها از میانگینآمار بیشتر بود انتخاب شده مورد مصاحبه قرار گرفته اند برای ارتقای سطح مصاحبه ها خبرگان دانشگاهی ومدرسان کارآفرینی و مدیران مدارس نیز به مصاحبه شوندگان اضافه شدهاند نتایج کیفی حاصله با رویکرد پدیدار شناختی تحلیل شده و ۲۴ عامل کلیدی با اثرگذاری مثبت انتخاب شده و در قالب ۴ مقوله دسته بندی شده اند و هرکدام به صورت جداگانه تشریح و نقش و فرآیند اثرگذاری آنها بررسی شده است