نویسندگان:
شهلا شکری1 ، سیامک موسوی2 ، ژیلا فصاحت دوست3 .1دانشجوی دکتری، رشته ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عجبشیر
3دانشجوی رشته علوم تربیتی آموزش و بهسازی منابع انسا نی
چکیده فارسی: اهمیت توسعه آموزش از راه دور با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال افزایش است؛ به طوری که اکثر کشورهای پیشرفته رو بهالکترونیکی کردن آموزش خود در مدارس، دانشگاه ها، موسسات آموزش ی کرده اند در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه نظرات کلیه کارشناسان آموزش از راه دور د ر استان آذربایجان شرقی که دارای حداقل مد رک تحصیلی لیسانس و حداقل سابقه فعالیت ۵ سال بودند، جمع آوری گردید جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از روابط تئوری خاکستری و FMEA به کار برده شده است، پس از انجاممحاسبات ریسک ناشی از عدم توانا یی مالی برخی از خانواده ها، ریسک ناشی از هزینه بر بودن فرهنگ سازی استفاده از اینترنت ، ریسک ناشی از هزینهبر بودن ایجاد زیرساختهای لازم در منازل از قبیل اینترنت، را یانه ، ریسک ناشی از عدم تخصیص بودجه به مراکز آموزش از راه دور، ریسک فقدان سرمایه گذاری کافی در این زمینه، ریسک ناشی از هزینه بر بودن توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریسک ناشی از هزینه بهروز کردن سیستمها و ریسک ناشی از تامین هزینه جذب منابع انسانی متخصص به ترتیب در رتبه های اول تا هشتم قرار گرفتند