چکیده فارسی:
موضوع «مصرفگرایی» یکی از ویژگیها و ترجیحات سبک زندگی غربی است که تحت تأثیر تحولات ناشی از انقلاب صنعتی بهویژه غلبه نظام سرمایهداری متأخر در چند دهه اخیر به ظهور رسیده است. همچنین مصرفگرایی از رهگذر فرآیند جهانی شدن، ارتباطات گسترده جوامع، اشاعه فرهنگی، رسانههای جهانگستر به رویه نسبتا رایج و شایع جامعه جهانی تبدیل شده است.
در تبیین علل و عوامل مؤثر در رواج و نفوذ روزافزون این فرهنگ و نیز پیامدهای فردی و اجتماعی آن تاکنون دیدگاههای مختلفی با رویکردهای روانشناختی، روانکاوی، جامعهشناختی و مطالعات فرهنگی، اقتصادی، ارتباطاتی و الهیاتی عرضه شده است. در این رویکردها، بیش از جنبههای اقتصادی به جنبههای فرهنگی و اجتماعی این پدیده، توجه شده است.
این نوشتار درصدد است که با ارجاع ضمنی به دیدگاههای ارائه شده، جایگاه این رفتار را در سبک زندگی غالب و رایج کنونی، از ابعاد مختلف و با رویکرد غالب مطالعات فرهنگی، تحلیل کند و در پایان به صورت گزارهوار و مختصر به خطوط عام الگوی مصرف از دیدگاه اسلام توجه دهد. روش آن در مقام گردآوری اطلاعات اسنادی و در مقام بررسی آنها، تفسیری، تعلیلی و تحلیلی است.
Consumerism in a Modern and Religious Style of Life
English Abstract: Changes due to technological developments in recent years, along with changes in world economy, have increased the importance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the economic development of countries. To thrive in a competitive environment, these enterprises need to improve the quality of their products and managerial processes as well as reduce their costs. To do so, adoption of Information Technology (IT) is imperative. Investigations demonstrate that although IT and e-business can be employed beneficially in such enterprises, to apply IT successfully and to take full advantage of IT application certain conditions must be met. In other words, success in applying IT in these enterprises is conditional. This being so, several studies have been triggered to investigate critical factors affecting IT application and e-business in SMEs, which is the subject of the present study. After defining the role of SMEs in economic development, the study examines the applications of IT as well as critical factors affecting IT application in these businesses. Pettigrew and Whipp’s model of change has been used to classify and present the findings.