نویسندگان:
جلال غفاری قدیر1 ، سعید کدخدایی2 ، محمود کدخدایی3 ، مریم دریکوندی4 ، فاطمه طولابی5 .1امام حسین علیه السلام
2کارشناسی فلسفه ، دانشگاه تهران
3کارشناسی تجربی ، دانشگاه فرهنگیان خرم آباد
4کارسناسی روانشناسی عمومی مرکز الشتر
5کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور خرم آباد
چکیده فارسی: هدف این مقاله، اثربخشی آموزش رفتاری والدین بر مشکلات برونی سازی شده کودکان ۶ تا ۱۰ ساله شهرستان کوهدشت لرستان می باشد روش پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسز پیش دبستانی دوم، پایه اول، دوم و سوم مدارس ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ به تعداد نفر بوده که تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت قرعه کشی به دو گروه آموزش رفتاری والدین ۱۵ نفر و گروه کنترل ۱۵ نفره تفکیک گردیدند ابزار گردآوری داده ها، استفاده از بسته آموزشی و درمانی رفتاری والدین راسل بارکلی ۱۹۹۷ و مقیاس سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار ۲۰۰۷ می باشد نتایج توصیف یافته ها نشان داد که آموزش رفتاری والدین موجب کاهش میزان مشکلات برونی سازی شده و ابعاد آن در دانش آموزان در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله پیش آزمون شده است نتایج آزمون تی وابسته در سطح معنی داری ۰۵/۰ نشان داد که آموزش رفتاری والدین بر مشکلات برونی سازی شده و ابعاد آن در کودکان ۶ تا ۱۰ ساله در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تغییر کرده است