نویسندگان:
سعید کدخدایی1 ، محمود کدخدایی2 ، مریم دریکوندی3 ، فاطمه طولابی4 .1کارشناسی فلسفه ، دانشگاه تهران
2کارشناسی تجربی ، دانشگاه فرهنگیان خرم آباد
3کارسناسی روانشناسی عمومی مرکز الشتر
4کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور خرم آباد
چکیده فارسی: هدف این مقاله، اثربخشی آموزش رفتاری والدین بر مشکلات برونی سازی شده کودکان ۶ تا ۱۰ ساله شهرستان کوهدشت لرستان می باشد روش پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسز پیش دبستانی دوم، پایه اول، دوم و سوم مدارس ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ به تعداد نفر بوده که تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت قرعه کشی به دو گروه آموزش رفتاری والدین ۱۵ نفر و گروه کنترل ۱۵ نفره تفکیک گردیدند ابزار گردآوری داده ها، استفاده از بسته آموزشی و درمانی رفتاری والدین راسل بارکلی ۱۹۹۷ و مقیاس سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار ۲۰۰۷ می باشد نتایج توصیف یافته ها نشان داد که آموزش رفتاری والدین موجب کاهش میزان مشکلات برونی سازی شده و ابعاد آن در دانش آموزان در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله پیش آزمون شده است نتایج آزمون تی وابسته در سطح معنی داری ۰۵/۰ نشان داد که آموزش رفتاری والدین بر مشکلات برونی سازی شده و ابعاد آن در کودکان ۶ تا ۱۰ ساله در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تغییر کرده است