نویسندگان:
محمدرضا نیلی1 ، الهام اسلامی2 .1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر قصه درمانی بر کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانش آموزان دبستانی بود نوع پژوهش علی مقایسه ای با استفاده از پیش آزمون پس آزمون می باشد جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع دبستان شهر نیم ور بوده که تعداد ۱۵ نفر از جامعه مذکور به روش خوشه ای تصادفی بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب بک و آزمون عزت نفس کوپراسمیت بوده است دانش آموزان مورد بررسی در ۸ جلسه قصه درمانی شرکت کردند و در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه ها پاسخ دادند بمنظور تحلیل داده های تحقیق از آزمون t استیودنت برای گروه های همبسته جفت شده استفاده شد یافته های این تحقیق نشان داد که نمرات پس آزمون اضطراب دانش آموزان دختر دبستانی پس از شرکت در جلسات قصه درمانی کاهش یافته است؛ همچنین پس از اجرای قصه درمانی، افزایش معناداری در نمرات پس آزمون عزت نفس مشاهده گردید نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که قصه درمانی تاثیر معناداری بر افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب دانش آموزان دبستانی دارد