نویسندگان:
یاسمین عابدینی1 ، رقیه مرندی2 ، فریده شیخ زاده3 .1گروهعلومتربیتی، دانشگاهاصفهان
2کارشناس خدمات آموزشی دانشگاه تبریز
3کارشناس خدمات آموزشی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: برنامه ریزی فعالیتی است حساب شده و منطقی ، یعنی متکی به اطلاعات دقیق و صحیح باشد و نیاز ها و انتظارات را تشخیص دهد و محدودیت ها و موانع و همچنین منابع موجود را محاسبه و پیش بینی کند و از مقایسه محدودیت ها و منابع ، حوزه امکانات را تعیین کند برنامه ریزی آموزشی فرمول ویژه ای ندارد و از جایی به جایی، و موردی به مورد دیگر، تفاوت می کند ولی اصول برنامه ریزی آموزشی در همه جا صادق و یکسان است به عبارت دیگر، ضمن آنکه برنامه ریزی آموزشی هر کشور باید با فلسفه و شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و سطح پیشرفت و توسعه، و سایر مقتضیات آن کشور متناسب باشد، در عین حال، اصولی وجود دارد که کلی و عمومی است و باید آنها را مراعات کرد برنامه ریزی آموزشی برای غنای فرهنگی و اعتلای کیفیت زندگی لازم و بقاء رشد و کمال انسانی و اجتماعی به آموزش پرورش و برنامه آموزشی آن متکی است و از اینرو است که برنامه ریزی آموزشی اهمیت مضاعف یافته و امر حیاتی را در رشد و تداوم توسعه دارد فرآیند برنامه ریزی محصول برقراری تعامل و ارتباط بین وضع مطلوب آموزشی و وضع موجود در نظام آموزشی بوده که برنامه ریزان آموزشی باید درفرآیند برنامه ریزی این تعامل و تعادل را در تمام مراحل برقرار نمایند