نویسندگان:
مرضیه شاهنوش1 ، نفیسه جوادی تبار2 .1مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی روابط باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی تدریس معلمان مقطع ابتدایی انجام گرفته است بدین منظور طبق جدول مورگان نمونه ای به حجم ۳۰۰ نفر ۲۴۰ زن و ۶۰ مرد از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کرمانشاه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی تدریس تیشانن موران و وولفولک هوی ۲۰۰۱ و پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر ۱۹۹۰ استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی فرض های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و همچنین از آزمون های آمار استنباطی، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است نتایج پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی تدریس و باورهای معرفت شناسی F=۱۷/۷۵۴ و P=۰/۰۰۱, P≤۰/۰۱ ؛ روابط معنادار و مثبت وجود دارد همچنین بین خودکارآمدی تدریس و باورهای معرفت شناسی معلمان به تفکیک جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد؛ به علاوه در این دو متغیر برحسب پایه ای که معلمان در آن تدریس می کنند هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشده است