نویسندگان:
نرگس سجادیه1 ، مهسا اکبریان2 .1دانشیار، دانشکده فلسفه اجتماعی آموزش و پرورش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2وابستگی سازمانی نویسنده دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان زینبییه پیشوا
چکیده فارسی: در این مقاله به بررسی تاثیر سواد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ابتدایی پرداخته شده است هدف از این مقاله بررسی تاثیر تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی است جمع آوری اطلاعات در این پژوهش ما از نوع کتابخانه ای و توصیفی و تحلیلی است که در این راستا از منابع چاپی و دیجیتالی استفاده شده از مطالب کتاب و مقاله واز اطلاعات تحقیقات مختلف جمع آوری شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است در این مقاله دریافتیم که در بین عوامل اثر گذار در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ابتدایی، میزان سواد والدین مهم ترین عامل به شمار می ایددر واقع تحصیلات والدین یک زیربنا و عامل مهم در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ابتدایی است نتایج حاصل از پژوهش ها نشان داد که سطح تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی رابطه مستقیم و مثبت دارد و دانش آموزانی که خانواده تحصیل کرده دارند در امر تحصیل پیشرفت و ترقی بیشتری دارند اما در خانواده ای با تحصیلات پایین پیشرفت قابل ملاحظه ای دیده نمیشود در نتیجه هر چه تحصیلات در خانواده دیپلم و بالاتر از آن باشد این پیشرفت بیشتر و هر چه تحصیلات در خانواده سیکل و کمتر از آن باشد پیشرفت کمتر دیده می شود