نویسندگان:
خدیجه طوفان فرد1 ، سمانه احمد حسینی2 .1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
چکیده فارسی: مدیران مدارس، نقش اساسی در اثربخشی و کارآمدتر بودن خدمات آموزشی دارند تعارض در مدارس اجتناب ناپذیر و لزوما برای سازمان آموزش وپرورش غیرضروری نیست تعارض می تواند خلاقیت را بیشتر و نوآوری و تغییر را ترویج دهد و یا ممکن است باعث اتلاف و تحلیل انرژی و منابع سازمان شود برای مدیریت صحیح تعارض، بایستی به نقش مدیران به عنوان یک نیروی اصلی اهمیت داد هدف اصلی این پژوهش بررسی دلایل تعارض بین مدیران و معلمان است رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش شناسی کیفی است، برحسب نتایج تحقیق، تعارض در نقش زمانی به وقوع میپیوندد که ادراک افراد و اجرای نقش با انتظارات دیگران همگونی نداشته باشد سه تعارض نقش مدیران مدارس شامل: تعارض درون نقش، تعارض بین نقش، تعارض نقش متقابل می باشد می توان بیان کرد، شناسایی دلایل تعارض نقش مدیران باعث ایجاد توازن نیروها و ایجاد انگیزه و محرک در معلمان، نمایان شدن مسائل و حل آن ها، بهبود تصمیم گیری، بهبود عملکرد گروهی، ایجاد خلاقیت و بروز راه حل های بدیع، رشد و بالندگی فردی و به طورکلی سبب بروز تغییر و تحول در مدارس می گردد