چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و تعیین اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان انجام شده است. پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون صورت گرفته است. جامعۀ آماری شامل مادران دانشآموزان دورۀ ابتدایی محلۀ دردشت منطقۀ 8 شهرداری تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونۀ آماری 60 نفر از مادران بودند که بهصورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ مشکلات رفتاری راتر بود. به گروه آزمایش، آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک مطابق با الگوی لندرث، بهمدت ده جلسه یک ساعت و نیمه ارائه شد. هر دو گروه در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامۀ مشکلات رفتاری پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از دو آزمون کولموگروف اسمیرنف بهمنظور سنجش نرمال بودن دادهها و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای آزمون فرضیۀ پژوهش استفاده شد. یافتهها نشان دادند که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک به مادران بهطور معناداری موجب کاهش مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان میشود. بنابراین، آموزش مهارتهای بازی به مادران با ایجاد حس کارآمدی و احساس اعتماد به نفس میتواند موجب تقویت ارتباط میان مادر و کودک شود و زمینه را برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان فراهم آورد.
The Effectiveness of Administering Child Parent Relationship Therapy (based on Landreth Model) to Mothers in Reducing the Behavioral Problems of their School Children
English Abstract: This study sought to determine the effectiveness of administering Child Parent Relationship Therapy (CPRT) (Based on Landreth Model) to mothers in reducing the behavioral problems of their school children. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group follow-up design. The statistical population of the study was comprised of all mothers of primary school students in Dardasht neighborhood in District 8 of Tehran in school year 2016-17. The drawn sample (N=60) was selected by simple random sampling method and was assigned to an experimental (N=30) and a control group (N=30). The instrument included Rutter’s Child Behavior Questionnaire. The experimental group went through a ten-session course on CPRT based on Landreth model and the control group did not receive any intervention. At the end of the training, behavioral problems were measured during posttest and follow-up phases and the data were analyzed via repeated measures ANOVA. According to the results, CPRT was found to be effective in reducing child behavior problems. In fact, CPRT can enhance the sense of self-efficacy and confidence. This, in turn, can boost child-mother relationship and pave the way for reducing children’s behavioral problems.