نویسندگان:
محسن ایمانی نایینی1 ، مهناز فیروز رنجبر2 ، سولماز فولادی3 .1دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: در نظام آموزش و پرورش نقش عامل نیروی انسانی بسیار مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوای تعلیم و تربیت به شمار می آید با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموزان مدرسه رو به طبع، نیاز به جذب و نگهداری آموزگاران دوره ابتدایی بیشتر محسوس است علل و عوامل متعددی هستند که باعث گردیده است معلمان ابتدایی به مقاطع بالاتر انتقال یابند که این عوامل با آموزش و پرورش و بعضا با جامعه در ارتباط هستند بدین جهت این تحقیق به دنبال پاسخ برای این مساله است: دلایل تمایل معلمان دوره ابتدایی به انتقال به مقاطع تحصیلی بالاتر چیست؟ تحقیق حاضر از جمله تحقیقات توصیفی پیمایشی علی است که محقق در این پژوهش قصد دارد به تبیین علت های تمایل به تغییر مقطع معلمان ابتدایی بپردازد بر این اساس تعداد چهار سوال پژوهش مطرح شد که مسئله فوق را تبین می کنند سپس پرسشنامه ای شامل بیست و چهار سوال بر اساس مقیاس اندازه گیری لیکرت در راستای سوالات پژوهش و منطبق با آن تهیه و تدوین گردید و بروی نمونه که حدود ۲۷۷ نفر می باشد به مورد آزمون گذاشته شد که پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از روشهای آماری توصیفی , استنباطی دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار spss بوسیله آزمون کای دو x۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که از چهار سوال پژوهش سطح درآمد , منزلت اجتماعی, سختی کار و محل خدمت عوامل سطح درآمد , منزلت اجتماعی و سختی کار در تغییر مقطع معلمان ابتدایی تاثیر دارد ولی در مورد محل خدمت نمی توان گفت در تغییر مقطع معلمان تاثیر دارد که از عوامل فوق سختی کار؛ بیشترین و محل خدمت؛کمترین تاثیر را بر تغییر مقطع دارند