نویسندگان:
سعید صحابت انور1 ، سمانه احمد حسینی2 .1دانشجوی دکتری، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اراک، اراک، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
چکیده فارسی: امروزه ترک تحصیل در تمام کشورهای جهان به عنوان یک پدیده جهانی مطرح است ترک تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک حوزه مورد علاقه محققان و برنامه ریزان سیاسی تبدیل شده است هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه است رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش شناسی کیفی است، برحسب نتایج تحقیق، شش عامل شامل: مقوله اقتصادی، کژ سامانی خانواده، گروه همسالان، فضای درون و بیرون مدرسه ای، فضای نامناسب تعاملی معلم شاگرد، باورهای فرهنگی خاص مطرح شده است شناسایی عوامل موثر بر ترک تحصیلی دانش آموزان متوسطه باعث نمایان شدن رشد و توسعه محیط های آموزشی و دستیابی به اهداف موردنظر آموزش وپرورش، بهره وری نیروی انسانی، بهبود تصمیم گیری بهتر در خانواده ها، بهبود عملکرد دانش آموزان، ایجاد راه حل های بدیع برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و به طورکلی سبب بروز تغییر و تحول در مدارس می گردد همچنین از ضررهای که جنبه های مالی و نیروی انسانی برای جامعه دارد، جلوگیری می کند