نویسندگان:
امیر علی اصغری1 ، سوما آغه میری2 .1دانشجو دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2فرهنگی آموزش و پرورش، کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی: با توجه به این واقعیت که برنامه درسی شامل فرصت های یادگیری و کلیه تجاربی است که با نظارت و مسئولیت نظام آموزشی و به منظور ایجاد تغییر مطلوب در دانش ها، مهارت ها و نگرش های فراگیران طراحی و اجرا می شود و عملکرد آن مورد ارزشیابی قرار می گیرد فرایند برنامه ریزی درسی که منجر به تولید یک برنامه درسی می شود شامل سه مرحله اساسی، طراحی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی و ارزشیابی از یک برنامه درسی است در فرایند طراحی، تولید و اجرای برنامه های درسی معمولا از سه نوع برنامه درسی، قصد شده، اجراشده و کسب شده سخن به میان می آید آنچه مسلم است وجود هماهنگی و تعادل میان سه برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسب شده، می تواند نمایانگر مطلوبیت و کارایی یک برنامه درسی موفق قلمداد شود برنامه درسی تدریس شده ممکن است تحت تاثیر عوامل گوناگون، طبق پیش بینی های انجام شده به اجرا در نیاید و در نهایت هدف های آموزشی آن به نحو مطلوب در فراگیران محقق نشود برخی از این عوامل عبارتند از: فرهنگ و نگرش معلمان و مدیران، عادات مربوط به نحوه تدریس آن ها، امکانات و تجهیزات مدارس، نگرش دانش آموزان و اولیای آن ها نسبت به آن برنامه و همچنین آیین نامه ها و نظام حاکم بر فرآیند ارزشیابی تحصیلی مدارس